wstecz Strona główna dalej


Daewoo Tacuma / Rezzo
Tacuma w jednym z języków afrykańskich znaczy radość życia!
Rezzo po włosku znaczy bryza


Ciekawe informacje o Tacumie na stronie: http://www.darewnoo.pl

1997 - Prezentacja Tacumy Concept
1999 - Prezentacja Tacumy Style i Sport
1999 - Prace stylistyczne nad ostateczną wersją minivana
2000 - Debiut Tacumy w większości Europy, Anglii oraz Rezzo w Korei
2000 - Prezentacja DFCV-1 w Korei
2000 ÷ 2001 (od listopada do grudnia)- Montaż Tacumy w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Według FSO powstało 427 egzemplarzy
2001 - Debiut Tacumy w Polsce
2003 - Face lifting i zmiana z Daewoo na GM Daewoo
2004 - Zmiana nazwy z GM Daewoo na Chevrolet
2009 - Zakończenie produkcji Rezzo/Vivant
2008 ÷ 2009 - Produkcja w Uzbekistanie (GM Uzbekistan https://howlingpixel.com/i-en/GM_Uzbekistan)
2008 ÷ 2011 - Produkcja w Wietnamie pod nazwą Vivant (Na Wietnamskich aukcjach z łatwością można nabyć ten samochód z 2011 roku https://bonbanh.com/xe-chevrolet-vivant-cdx-mt-2011-1776599, https://www.revolvy.com/page/GM-Vietnam)

Wersja

Silnik:

Układ zasilania:

Średnica × skok tłoka:

St. sprężania:

Moc maksymalna:

Maks. Moment obrotowy

0-100 km/h:

V-max:

1.6 16v

R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC

wielopunktowy wtrysk paliwa

79 mm x 81,5 mm

9,5:1

104 KM (77 kW) przy 6000 obr/min

142 N•m przy 3400 obr/min

12,2 s

167 km/h

1.8 8v SX

R4 1,8 l (1761 cm³), SOHC

wielopunktowy wtrysk paliwa

80,5 mm x 86,5 mm

9,5:1

98 KM (72 kW) przy 5200 obr/min

148 N•m przy 3600 obr/min

12 s

170 km/h

2.0 16v CDX

R4 2,0 l X20SED (1998 cm³), DOHC

wielopunktowy wtrysk paliwa

86 mm x 86 mm

9,6:1

121 KM (89 kW) przy 5600 obr/min

176 N•m przy 4000 obr/min

10,5 s

180 km/h

2.0 16v CDX

R4 2,0 l T20SED (1998 cm³), DOHC

wielopunktowy wtrysk paliwa

86 mm x 86 mm

9,6:1

129 KM (94 kW) przy 5600 obr/min

176 N•m przy 4000 obr/min

10,5 s

180 km/h





Podwozie
Zawieszenie przednie: kolumny MacPherson
Zawieszenie tylne: półzależne - zespolona oś skrętna
Hamulce przód/tył: dwuobwodowe hamulce hydrauliczne, podział krzyżowy; tarczowe wentylowane/bębnowe. Wyposażane w system ABS.
Koła z obręczą: 6J x 15
Ogumienie: 195/60 R 15

Wymiary
Długość: 4350 mm
Szerokość: 1755 mm
Wysokość: 1580 mm
Wysokość z relingami dachowymi: 1630 mm
Rozstaw osi: 2600 mm
Rozstaw kół - przód: 1476 mm
Rozstaw kół - tył: 1480 mm
Zwis przedni: 900 mm
Zwis tylny: 850 mm
Prześwit: 160 mm

Masy
Masa własna od 1272 kg do 1482 kg w zależności od wersji silnikowej i skrzyni biegów.
Masa całkowita od 1828 do 1877 kg w zależności od wersji silnikowej i skrzyni biegów.

Dane użytkowe
Liczba drzwi: 5
Liczba miejsc: 5
Średnica zawracania: 10,6 m
Promień skrętu: 5,3 m
Maksymalna pojemność bagażnika (siedzenia złożone): 1847 l
Minimalna pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone): 347 l
Ładowność: 481 kg
Dopuszczalna masa z przyczepą: 3362 kg

Spalanie
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Spalanie PB cykl miejski - 12,5 l (1.8), 12,9 l (2.0), pozamiejski - 7,4 l (1.8), 7,9 l (2.0), mieszany - 9,3 l (1.8), 9,7 l (2.0)
Spalenie LPG: cykl mieszany 11,5 l (2.0)

Wyposażenie
Zaletą Tacumy jest duża możliwość wyposażenia wnętrza (jak na modele Daewoo), ta różnorodność dotyczy wersji CDX.


Chevrolet Vivant
W Wietnamie Tacuma dostępna jest pod nazwą Vivant, (Vivant po francusku znaczy: żywy, energiczny) ciekawe jest to że skóra jest tam praktycznie w standardzie w różnych kolorach i kombinacjach, skórzane są nawet elementy tapicerki drzwi. Częste są orurowania tyłu samochodu i boku. Radia z nawigacją, kamerą cofania, czujniki parkowania, dodatkowe drewnopodobne elementy a nawet lustrzana podsufitka. Co ciekawe Wietnamczycy nie gustują w sterowaniu z kierownicy, klimatroniku i poduszkach powietrznych... w miejscu poduszki pasażera często jest schowek... Typową jest wersja siedmioosobowa w której w drugim rzędzie są dwa fotele zamiast trzech niezależnych tak jak w Europie.

Przykładowe ceny z początku 2019 roku z Wietnamskich stron z samochodami używanymi:
Chevrolet Vivant CDX AT (skrzynia automat) 2009 rok, kosztuje 260 milionów VND około 11 147 USD czyli około 42734,41 PLN. Ceny z rocznika 2009 kształtują się w przeliczeniu około 37474.79 PLN do 42734,41 PLN.
Chevrolet Vivant CDX AT 2010 cena: 240000000 VND czyli 39447,15PLN
Chevrolet Vivant CDX AT 2011 cena: 335000000 VND czyli 55061,65 PLN

Ciekawe jest to że praktycznie 100% ogłoszeń to najbogatsze wersje, nie ma "golasów".














https://www.revolvy.com/page/Daewoo-Tacuma

Tacuma / Rezzo to kompakt MPV produkowany przez koreańskiego producenta Daewoo od 2000 roku. Opracowany pod nazwą kodową U100, został zaprojektowany przez Pininfarinę i bazuje na oryginalnym Daewoo Nubira J100, kompaktowym samochodzie.

Po wycofaniu Daewoo jako marki na większości rynków eksportowych, Chevrolet wprowadził model bliźniaczy, ustalając nazwę modelu w zależności od rynku. Dodatkowo wprowadzono nazwę Vivant na rynki południowoafrykańskie i południowoamerykańskie.

Silniki
Tacuma jest wyposażona w silniki o pojemności 1,6 L Family 1 lub 2,0 L Family II straight-4 (z napędem bezpośrednim). Silnik o pojemności 1,8 l był oferowany do 2005 r. Jest dostępny z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub czterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Standardowa wersja Tacumy jest pięcio miejscowa, istnieje tez wersja siedmioosobowa wprowadzona na rynek Korei Południowej. Maksymalna pojemność bagażnika Tacumy to 1425 L.

W Korei model nazywa się Rezzo. Wyposażony jest w silniki 2.0 L Family II straight-4 (z napędem bezpośrednim) i E-TEC SOHC na gaz płynny (LPG). Większość Rezzo jest wyposażona w silnik zasilany LPG, ponieważ w Korei benzyna jest bardzo droga.

Rynek
VIDAMCO (General Motors Vietnam Company, Ltd. (byłe Vietnam-Daewoo Motor Company Limited)) z Wietnamu produkowało Tacumę jako „Chevrolet Vivant” w kompletach podzespołów do montażu wyrobu finalnego (knock-down kit (CKD)). Produkcja zakończyła się w grudniu 2011 r.





https://howlingpixel.com/i-en/Daewoo_Tacuma

Overview

Manufacturer

Daewoo (General Motors)

Also called

Chevrolet Tacuma
Chevrolet Rezzo
Chevrolet Vivant
Daewoo Rezzo

Production

2000–2008 (South Korea)
2008–2009 (Uzbekistan)
2008–2011 (Vietnam)

Assembly

GunsanSouth Korea
WarsawPoland (FSO)
CraiovaRomania (Rodae)
AsakaUzbekistan (GM)
HanoiVietnam (VIDAMCO)

Designer

Pininfarina

Body and chassis

Class

Compact MPV

Body style

5-door minivan

Layout

FF layout

Related

Daewoo Nubira

Powertrain

Engine

1.6 L Family 1 I4 (gasoline)

1.8 L 98 hp (73 kW) I4 (gasoline)

2.0 L Family II I4 (gasoline)

2.0 L Family II I4 (LPG)

Transmission

5-speed manual

4-speed ZF 4HP16 automatic

Dimensions

Wheelbase

2,500 mm (98.4 in)

Length

4,350 mm (171.3 in)

Width

1,760 mm (69.3 in)

Height

1,580 mm (62.2 in)

Curb weight

1,272 kg (2,804 lb)–1,358 kg (2,994 lb)

Chronology

Successor

Chevrolet Orlando





Tacuma - Opis Samochodu
Poniższy opis skopiowany z archiwalnej strony FSO

   
  Tacuma Tacuma, dzieło mistrzów z włoskiego studia projektowego Pininfarina, to pojazd oferujący prawdziwy charakter w każdym calu. Przykładem niech będzie jej aerodynamiczny kształt pocisku, który tworzy niemal perfekcyjnie płynną linię opadającą od tylnej krawędzi dachu do wierzchołka maski silnika. Kolejnym przykładem jest kształt eliptycznych szyb bocznych, których dynamiczny charakter jest dodatkowo podkreślony dzięki biegnącym wzdłuż nadwozia podwójnym liniom, sprawiającym, że Tacuma nabiera wyrafinowanego atletycznego wyglądu. Również - konstrukcja stylistyczna przedniej części samochodu, której najistotniejszym elementem jest znajomy wzór kraty wlotu powietrza w kształcie logo Daewoo. Albo też przyciągające uwagę pionowe światła tylne, które stanowią swoiste obramowanie piątych drzwi. W sytuacji, kiedy rynek aż roi się od samochodów bliźniaczo do siebie podobnych, ten kompaktowy minivan oferuje dynamikę i sportowy charakter, dzięki którym wyraźnie wybiega ponad przeciętność.


  Sylwetka - przód

Linie maski silnika łagodnie biegną w kierunku przodu pojazdu od szyby przedniej do centralnie umieszczonej kraty wlotu powietrza, uatrakcyjniając dynamiczną sylwetkę auta.
Krata wlotu powietrza wykonana z pokrytego chromem obramowania oraz dziewięciu pionowych "zębów", które nadają jej bardziej wyrafinowany wygląd.
Reflektory przednie wraz z kierunkowskazami tworzą jeden zintegrowany aerodynamiczny zespół świateł. Lampy halogenowe oraz konstrukcja bezbarwnych kloszy znakomicie zwiększają siłę oświetlenia, jednocześnie utrzymując w równowadze wygląd przedniej części Tacumy.
Zderzaki skonstruowane zostały w sposób zapewniający ochronę przed uderzeniami przy niewielkiej prędkości 8 km/h z przodu oraz 4 km/h z tyłu samochodu. W przypadku każdej wersji ich kolor odpowiada kolorowi nadwozia.

Historia projektu
Maj 1997 r.
rozpoczęcie projektu U100
Listopad 1997 r.
wstrzymanie prac stylizacyjnych
Maj 1998 r.
zbudowanie pierwszego prototypu
Lipiec 1999 r.
rozpoczęcie produkcji pilotowej
Styczeń 2000 r.
wprowadzenie samochodu na rynek koreański pod nazwą Rezzo
Luty 2000 r.
premiera podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie
Jesień 2000 r.
debiut na rynkach europejskich pod nazwą Tacuma (w Chile - Rezzo)

Umiejscowienie pojazdu na rynku
Tacuma została umiejscowiona w sposób pozwalający na zaliczenie jej zarówno do kategorii samochodów osobowych, jak i pojazdów MPV, czyli minivanów. Jako samochód skierowany do klientów, którzy poszukują produktu o większej uniwersalności niż zwykłe auto kompaktowe bądź średniej wielkości sedan, ale nie chcą lub nie potrzebują przestrzeni pełnowymiarowego minivana, Tacuma stanowi kombinację, która przypadnie do gustu szerokiemu gronu osób dokonujących zakupu pierwszego w życiu bądź też kolejnego samochodu. Oczekujemy, że głównymi klientami będą osoby wiodące aktywny tryb życia i dysponujące wolnym czasem, który można przeznaczyć na rekreację, co pozwoli im na dostrzeżenie na rynku propozycji lepszej od tradycyjnego sedana.



   
  Sylwetka - bok
Kierunkowskazy boczne stanowią dodatkowe ostrzeżenie wzrokowe dla wyprzedzających kierowców.
Składane lusterka zewnętrzne ułatwiają manewrowanie w ciasnych uliczkach, jednocześnie nie dopuszczając do uszkodzeń podczas parkowania. Standardowo polakierowane są w kolorze nadwozia.
Listwy boczne nadwozia pozwalają na uniknięcie zadrapań i wgnieceń spowodowanych nieuważnym otwieraniem drzwi na parkingach, a także przypadkowym kontaktem z wózkami przed supermarketami. Ich klinowy kształt oraz wykończenie w kolorze czarnym podkreślają atrakcyjny wygląd dolnej części nadwozia.
Płaskie wpuszczone klamki zewnętrzne wkomponowane są w powierzchnię nadwozia, co zwiększa właściwości aerodynamiczne pojazdu. Standardowo wykończone są w kolorze nadwozia.
Relingi dachowe podkreślają atrakcyjność całej linii nadwozia.
Przyciemniane szyby ograniczają oślepiające działanie słońca oraz temperaturę wnętrza, zwiększając tym samym uczucie prywatności.
Felgi wykonane ze stopów metali lekkich (dostępne jako opcja) stanowią harmonijne uwieńczenie dynamicznej sylwetki Tacumy.

Modele
Tacuma dostępna jest w dwóch wersjach - SX oraz CDX - różniących się przede wszystkim pojemnością skokową silnika, a także wyposażeniem wnętrza i jego funkcjonalnością. Wersja podstawowa SX wyposażona jest w nasz nowy silnik SOHC typu E-TEC, o pojemności 1,8 l. Natomiast najbogatsza wersja CDX posiada znacznie potężniejszy silnik DOHC zbudowany w systemie D-TEC, o pojemności 2 litrów. Z myślą o sprzedaży auta w krajach całego świata, produkujemy Tacumę w wersjach z kierownicą umieszczoną zarówno po lewej jak i po prawej stronie.

Płyta podłogowa
Nadejście naszego pierwszego minivana zbiegło się z premierą naszej nowej płyty podłogowej typu "B". Płyta B, która jest nieco większa niż płyta kompaktowej Nubiry w wersji sedan, stosuje najnowsze rozwiązania bezpieczeństwa, takie jak przednie i tylne ramy pomocnicze, a także wzmocnienia słupków, podłogi oraz dachu, których konstrukcja skutecznie pochłania i rozprasza energię podczas uderzeń.



   
  Sylwetka - tył

Pionowe lampy tylne zostały idealnie umieszczone w górnej części tylnego słupka, dzięki czemu główne światło stopu znajduje się na wysokości zwykle zarezerwowanej dla górnych świateł stopu. Pomysł ten znakomicie poprawia widoczność samochodu na drodze.
Wycieraczka szyby tylnej, której ramię - natryskując płyn dwoma strumieniami - pozwala uzyskać optymalne efekty mycia.
Antena umieszczona jest w pobliżu krawędzi dachu. Ze względów bezpieczeństwa, utrzymana w europejskim stylu konstrukcja pozwala na jej demontaż przed wjazdem do myjni.
Pokryta chromem końcówka rury wydechowej dzięki swemu owalnemu kształtowi dodaje sportowego charakteru tylnej części pojazdu.

Kluczowe dane statystyczne

  • Uruchomienie produktu w ciągu 25 miesięcy
  • Inwestycje w wysokości 210 miliardów won (ok. 190 milionów USD)
  • Pokonanie 2 milionów km w ramach testów drogowych
  • Przeprowadzenie 120 zwykłych oraz 210 poślizgowych prób zderzeniowych, tzw. sled testów
  • Produkcja w supernowoczesnej fabryce Daewoo w Kunsan

System prób i testów
W związku z projektem Tacumy, firma Daewoo stworzyła kompleksowy system prób i testów, który obejmował:

  • Próby trwałości w ośrodkach badań Zrzeszenia Badań Motoryzacyjnych MIRA oraz w Millbrook (Wielka Brytania)
  • Próby klimatyczne w Alice Springs (Australia)
  • Próby hamowania w firmie Delphi (USA) oraz testy drogowe w Korei
  • Dostrojenie właściwości jezdnych w firmie Porsche (Niemcy)
  • Testy głośności i drgań w Centrum Technicznym Daewoo w Worthing (Wielka Brytania) oraz w Pupyong (Korea)

 

   
  Silnik

Wyposażona w przedni napęd Tacuma kryje pod swoją maską jeden z dwóch silników z całej rodziny czterocylindrowych motorów E-TEC oraz D-TEC. Dwulitrowa jednostka DOHC D-TEC skonstruowana przez australijską firmę General Motors Holden Automotive, jest tym samym silnikiem, który tak dobrze sprawuje się w naszych modelach Leganza oraz Nubira, podczas gdy własnej produkcji silnik SOHC E-TEC o pojemności 1,8 litra to nowa konstrukcja.

Porównanie silników

 
1,8 SOHC
2.0 DOHC
Maks. moc (kW(KM)/obr/min)
72 (98 KM)/ 5200
89 (121)/ 5600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)
148 / 3600
176 / 4000
Zużycie paliwa (l/100 km)*
9,0
9,0
*zgodnie z normą EEC 80/1268, cykl mieszany

1,8 SOHC
Silnik ten, montowany standardowo w wersji SX, to 8-zaworowa jednostka z pojedynczym wałkiem rozrządu, która zapewnia Tacumie odpowiednią kombinację mocy i zużycia paliwa. Silnik 1,8 SOHC został specjalnie dostrojony do osiągnięcia elastyczności na niskich jak i średnich obrotach, dzięki czemu sprawuje się znakomicie zarówno w mieście jak i na autostradzie.

2,0 DOHC
Silnik ten - część wyposażenia standardowego Tacumy w wersji CDX - jest 16-zaworową konstrukcją z umieszczonym w głowicy podwójnym wałkiem rozrządu. Dostarcza ona o 27% więcej mocy oraz charakteryzuje się momentem obrotowym wyższym o ponad 21% niż to jest w przypadku podstawowego silnika 1,8 SOHC - niemal bez uszczerbku dla zużycia paliwa. Najważniejszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi silnika 2,0 DOHC są m.in.: lepsza przelotowość kanału dolotowego, co ulepsza mieszankę paliwowo-powietrzną oraz poprawia skuteczność spalania, a także cylindryczny kolektor dolotowy o bardziej zwartej i lżejszej konstrukcji, który przyczynia się do wyrównania przepływu powietrza i zwiększenia mocy.

Technika silników
SYSTEM STEROWANIA PRACĄ SILNIKA
Ultranowoczesne systemy sterowania pracą silnika konstrukcji firmy Siemens (dla 1,8 SOHC) oraz Delphi (w przypadku 2,0 DOHC) odznaczają się następującymi rozwiązaniami:

  • układ zapłonowy bez rozdzielacza zapłonu w celu uzyskania bardziej precyzyjnej regulacji przyspieszenia zapłonu oraz wzmocnienia iskry, co wpływa na zwiększenie mocy oraz poprawę właściwości użytkowych silnika,
  • czujnik stuków umieszczony na kadłubie, który zapewnia optymalne ustawienie zapłonu, zdecydowanie zwiększa moc silnika oraz przedłuża jego trwałość,
  • system pierwszego impulsu, którego zadaniem jest wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej w celu łatwiejszego rozruchu w warunkach zimowych.

SYSTEM RECYRKULACJI SPALIN
System ten usprawnia zużycie paliwa oraz zmniejsza emisję tlenków azotu poprzez kierowanie spalin z powrotem do komory spalania, co powoduje dokładniejsze spalanie.

POPYCHACZE HYDRAULICZNE
Dzięki popychaczom hydraulicznym, zawory silnika D-TEC pracują w swym optymalnym położeniu, co zwiększa efektywność całej jednostki, jednocześnie zmniejszając poziom hałasu.

PAS NAPĘDOWY AKCESORIÓW
Alternator, pompa wspomagania oraz sprężarka układu klimatyzacji napędzane są pojedynczym pasem. Automatyczne urządzenie napinające utrzymuje optymalne naprężenie pasa, przyczyniając się jednocześnie do zmniejszenia hałasu.

Skrzynia biegów
MECHANICZNA 5-BIEGOWA
Częścią wyposażenia standardowego wszystkich wersji Tacumy jest 5-biegowa mechaniczna skrzynia biegów konstrukcji Daewoo. W przypadku skrzyń biegów D16 [dla 1,8 SOHC] oraz D20 [dla 2,0 DOHC], dla każdego z modeli silników przekładnie zostały dobrane w sposób zapewniający właściwą równowagę między przyspieszeniem a zużyciem paliwa. Sama operacja zmiany biegów jest przyjemna i płynna dzięki mechanizmowi drążkowemu łączącemu dźwignię ze skrzynią.

Właściwości jezdne
Właściwości jezdne to czynnik nabierający coraz większej istotności dla inteligentnych klientów. Z drugiej strony, dla producentów samochodów jest on kluczowym sposobem odróżnienia swych pojazdów od samochodów oferowanych przez konkurencję. W przypadku Tacumy, postawiliśmy sobie zadanie stworzenia kompaktowego minivana, który będzie prezentował właściwości jezdne wyraźnie lepsze od porównywalnych modeli innych marek. Opierając się na solidnym układzie zawieszenia wykorzystującym kolumny McPhersona z przodu oraz zespoloną oś skrętną z tyłu, o pomoc w dopracowaniu całego systemu zwróciliśmy się do niemieckiej firmy Porsche. Zaowocowało to stworzeniem produktu, któremu nadaliśmy miano "najlepszego samochodu sportowego w swojej klasie" - kompaktowego minivana, którego sportowy charakter to wiele więcej niźli tylko sylwetka.

Układ kierowniczy
Efekt wspomagania opartego na mechanizmie zębatkowym układu kierowniczego Tacumy jest szczególnie istotny przy niewielkich prędkościach. Dzięki temu parkowanie odbywa się bez najmniejszego wysiłku. Efekt ten słabnie wraz ze wzrostem prędkości samochodu i całkowicie zanika po rozwinięciu dużych prędkości na autostradzie, co przyczynia się do zwiększenia stabilności i panowania nad pojazdem. Dwa przeciwległe położenia koła kierownicy dzieli jedynie 2,9 obrotu, a promień skrętu wynosi 5,3 m, dzięki czemu dodatkowo poprawia się zwrotność samochodu.

Zawieszenie
Zawieszenie Tacumy to: kolumny McPhersona z przodu oraz zespolona oś skrętna z tyłu pojazdu. To, co czyni je szczególnym to fakt, że jego dopracowanie pozostawiliśmy znanej niemieckiej firmie Porsche. Dzięki temu otrzymaliśmy kompaktowy samochód typu MPV, którego stabilne zachowanie się i sposób reagowania na nierówności na drodze przewyższają standardy obowiązujące wśród tej klasy pojazdów.

Kolejnym czynnikiem zwiększającym płynność jazdy Tacumą są amortyzatory gazowe. Te wypełnione azotem elementy tylnego zawieszenia pełnią ważną rolę chroniąc pasażerów przed nierównościami terenu.

Opony
Tacuma wyposażona jest w opony radialne 195/60R15, charakteryzujących się zwiększoną przyczepnością i lepszymi właściwościami jezdnymi. Oprócz oczywistych zalet związanych z atrakcyjniejszym wyglądem, aluminiowe felgi (dostępne jako opcja w wersji CDX) dodatkowo pomagają zmniejszyć ciężar nieuresorowany (tj. ciężar nie zamortyzowany), co wpływa na poprawę wielu aspektów związanych z jazdą, np. dokładności sterowania pojazdem.



   
  Bezpieczeństwo
Tacuma jest uosobieniem ostatniej myśli technicznej i rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa. W fazie swego rozwoju produkt przeszedł szereg najnowocześniejszych symulacji komputerowych, a także poddany został 120 zwykłym próbom zderzeniowym oraz 210 poślizgowym próbom zderzeniowym, tzw. sled testom. A wszystko po to, by zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, zgodnie z wymogami norm Euro NCAP (Program Oceny Nowych Pojazdów). Tacuma nie tylko skutecznie chroni przed skutkami nieoczekiwanych zdarzeń, ale także - dzięki połączeniu ulepszonej widoczności z najnowszymi rozwiązaniami układu hamulcowego - posiada umiejętność wychodzenia obronną ręką z sytuacji kolizyjnych. To właśnie dzięki temu Tacuma jest jednym z najbardziej bezpiecznych kompaktowych minivanów na rynku.

Elementy bezpieczeństwa aktywnego

WIDOCZNOŚĆ NA ZEWNĄTRZ
Oprócz 278 stopni widoczności na zewnątrz pojazdu, Tacuma umożliwia kierowcy wyjątkowo szeroką (21,5 stopnia) widoczność do tyłu, a to dzięki zastosowaniu w niej lekko wklęsłych lusterek zewnętrznych. Na poprawę widoczności w nocy wpływają charakteryzujące się dużą mocą wieloscienne lampy halogenowe oraz przeciwmgielne.

WIDOCZNOŚĆ POJAZDU
Kierunkowskazy boczne, pionowe światła tylne, wysoko umieszczone światło stopu oraz światła odblaskowe na zderzaku sprawiają, że Tacuma jest doskonale widoczna dla innych użytkowników drogi. Wysokie umieszczenie pionowych lamp tylnych pełni szczególną rolę w przyciąganiu uwagi kierowców większych pojazdów, np. samochodów terenowych oraz ciężarówek.

UKŁAD HAMULCOWY
Połączenie 10-calowych wentylowanych przednich hamulców tarczowych oraz 9-calowych tylnych hamulców bębnowych zapewnia niezawodne stabilne hamowanie w absolutnie wszystkich warunkach drogowych.

ABS Z FUNKCJĄ EBD

Układ 4-kanałowy ABS produkcji Delphi wyposażony jest w funkcję EBD (tzw. elektroniczny podział siły hamowania), która bezustannie monitoruje obciążenie i umiejscowienie osób i bagażu, a także warunki panujące na drodze oraz kąt skręcania - wszystko po to, by określić optymalną siłę hamowania i rozdzielić ją pomiędzy poszczególne koła samochodu.

Elementy bezpieczeństwa pasywnego
OCHRONA Z PRZODU
Zderzaki
Dzięki swym zderzakom, Tacuma spełnia normy obowiązujące w przemyśle samochodowym dotyczące ochrony przed uderzeniami przy niewielkiej prędkości 8 km/h z przodu, zaś tylny zderzak oferuje ochronę przy prędkości do 4 km/h. Dla lepszych efektów pochłaniania i rozpraszania energii, system zderzaków tworzy jedną konstrukcyjną całość z przednią i tylną ramą pomocniczą.

Rama przednia
Dzięki konstrukcji swej ramy przedniej, podczas testów fabrycznych Tacuma spełniła najsurowsze wymagania norm Euro NCAP, w tym trudną próbę zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h, gdzie 40 % powierzchni frontowej wchodzi w kontakt z przeszkodą. Podczas pełnej bądź offsetowej próby zderzeniowej, siły uderzeniowe - przenoszone przez całą konstrukcję przednią pojazdu - odprowadzane są na lewo, prawo oraz w kierunku dolnym, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko odkształcenia kabiny pasażerskiej.

Zespolona bryła ramy przedniej składa się z dwóch idealnie równoległych sześciokątnych podłużnic oraz poprzecznic znajdujących się w tylnej części komory silnika. Po połączeniu z belką zderzaka tworzą one wyjątkowo mocną strukturę, która pochłania siły uderzeniowe o ponad 15% lepiej niż tradycyjne rozwiązania wykorzystujące konstrukcje kwadratowe bądź prostokątne.

Przednia rama pomocnicza wykonana jest przy zastosowaniu specjalnie dostosowanego procesu, obejmującego laserowe spawanie - metodą złącz doczołowych - arkuszy (1,6mm x 2mm) z blachy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, a następnie produkcję gotowej wytłoczki za jednym uderzeniem tłocznika. Efektem jest konstrukcja, która skutecznie pochłania energię podczas uderzeń, a jednocześnie ogranicza do minimum ryzyko odkształcenia kabiny pasażerskiej oraz uszkodzenia jej przez silnik.

Słupki przednie
Słupki przednie, które stanowią integralną część czołowej konstrukcji bezpieczeństwa, odgrywają główną rolę w pochłanianiu i rozpraszaniu energii uderzeniowej, chroniąc w ten sposób kabinę pasażerską przed skutkami kolizji. Słupki te zostały dodatkowo wzmocnione dzięki pionowym podpórkom ulokowanym w środkowej części kolumny.

OCHRONA BOCZNA
Słupki środkowe
Górne oraz dolne części słupków środkowych są wewnętrznie połączone dzięki płytkom wzmacniającym o grubości 1,2mm. Dodatkowo, górna część słupka środkowego składa się z płytek wzmacniających o grubości 2mm. Konstrukcja słupków środkowych pozwala na skuteczne rozproszenie energii podczas uderzeń, a to dzięki dwóm sporych rozmiarów poprzecznym belkom w podłodze, a także belkom umieszczonym w dachu. Te właśnie rozwiązania pomogły Tacumie sprostać niezwykle surowym normom Euro NCAP obowiązującym w tej klasie pojazdów.

Belki wzmocnienia drzwi
Znajdujące się w środkowej części każdych drzwi belki wzmacniające, które wykonane zostały z blachy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, pełnią kluczową rolę w ochronie bocznej wspierając słupki środkowe w minimalizowaniu ryzyka przedostania się elementów nadwozia do wnętrza kabiny.

Zawiasy drzwiowe
Poprzez przymocowanie zawiasów drzwiowych do nadwozia w trzech a nie dwóch miejscach, drzwi otrzymują dodatkowe wzmocnienie, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko ich zakleszczenia podczas wypadku.

OCHRONA TYLNA
Rama tylna
Tylna rama pomocnicza, która przypomina kształtem drabinkę i biegnie od przedniej krawędzi tylnych siedzeń do miejsca mocowania tylnych zderzaków, zapewnia kabinie pasażerskiej oraz zbiornikowi paliwa skuteczną ochronę przed skutkami uderzeń tylnych.

System odcięcia paliwa
W celu zapobiegnięcia rozlaniu paliwa i wybuchowi pożaru w przypadku kolizji, automatyczny system odcięcia paliwa natychmiast wyłącza działanie pompy paliwa. Również w sposób automatyczny system ten powoduje centralne otwarcie zamków wszystkich drzwi, ułatwiając pasażerom wydostanie się z samochodu bądź przeprowadzenie akcji przez służby ratownicze.

OCHRONA WNĘTRZA
Poduszki powietrzne

Wszystkie wersje są wyposażone w dwie poduszki powietrzne - obie o zmniejszonej sile napełniania, których siła wypełniania została zmniejszona o około 20%, obniżając w ten sposób ryzyko spowodowania urazu bądź uduszenia się przez podróżujące z przodu dzieci lub pasażerów w starszym wieku. Poduszki nadmuchują się podczas kolizji przednich przy prędkościach 22,5 km/h i większych, a nie dopuszczają do sytuacji, w których poduszka uaktywnia się podczas niegroźnych kolizji niosąc ryzyko niepotrzebnych urazów.

Pasy bezpieczeństwa
Wszystkie miejsca siedzące, z wyjątkiem środkowego tylnego siedzenia, wyposażone są w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa utrzymujące ciała pasażerów w odpowiednio nieruchomej pozycji. Środkowe tylne siedzenie wyposażone jest w pas biodrowy. Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają elektryczne napinacze z ogranicznikami napięcia, zmniejszającymi do minimum ryzyko urazów głowy i klatki piersiowej w wyniku kolizji.

 





Dane Techniczne
Model SX CDX
SILNIK 1.8 l 2.0 l
Typ Czterocylindrowy, rzędowy, SOHC
Pojemność (cm3) 1761 1998
Średnica x skok tłoka (mm) 80,5 x 86,5 86,0 x 86,0
Stopień sprężania 9,5 : 1 9,6 : 1
Max. moc (kW/obr) (KM) 72 / 5200 (98) 89 / 5600 (121)
Max. moment obrotowy (Nm/obr) 148 / 3600 176 / 4000
WYMIARY
Długość (mm) 4350
Szerokość (mm) 1755
Wysokość / z relingami (mm) 1580 / 1630
Rozstaw osi (mm) 2600
Rozstaw kół [przód/tył] (mm) 1476 / 1480
Min. promień zawracania (m) 5,3
MASY I POJEMNOŚCI
Masa własna (kg) 1272 ~ 1358 1306 ~ 1392
Masa całkowita (kg) 1828 1862
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60
Pojemność bagażnika (l) 347
Max. pojemność bagażnika przy złożonych
tylnych siedzeniach (l)
1425
Max. pojemność bagażnika przy
usuniętych tylnych siedzeniach (l)
1847
UKŁAD JEZDNY
Układ kierowniczy Przekładnia zębatkowa + wspomaganie
Hamulce [przód/tył] Tarczowe wentylowane / Bębnowe
ZAWIESZENIE
- przód Kolumny McPhersona
- tył Półzależne - zespolona oś skrętna
Opony 195 / 60 R 15
Koła 6J x 15
OSIĄGI I ZUŻYCIE PALIWA
Prędkość max. (km/h) 170 180
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,0 10,5
Zużycie paliwa [wg. normy EEC 80/1268] (l/100km):
- cykl miejski 12,5 12,9
- cykl pozamiejski 7,4 7,9
- cykl mieszany 9,3 9,7




bezpieczeństwo https://www.youtube.com/watch?v=hwvMPTzrXgI

O Tacumie https://www.youtube.com/watch?v=pp2dN3hDU0Q

Koreańska reklama https://www.youtube.com/watch?v=cMeD_tvMchg

Koreański tunning: Turbocharger, Greddy 518z, 289hp https://www.youtube.com/watch?v=6vnV__BWN7Y

Tacuma to pojemny samochód https://www.youtube.com/watch?v=tuj5Z7yL_ZQ